Monday, February 18, 2013

Mama dan Breast Cancer

As salam, lama x bersiaran kan.....sorry la na, membuzy la sgt lately...macam2 menda yg jadik..insyaallah akan di storykan satu persatu...achewah mcmlah ada 10juta readers....hehehe....
as previous entry, mama saya telah menghidap penyakit breast cancer stage 2.alhamdullillah dah selamat operation..dah sekarang tgh dlm proses utk chemo....
meh la layan picture mama saya semasa and selepas operation......
warded : 28 Januari 2013
operation : 29 Januari 2013
sofea yg tak tau apa2...dia duk pegang ja tgn opah dia....dia kata opah nak pergi hospital buat apa..opah tak demam pun....aduiyai kasihan anak saya....mama saya jenuh duk explain kat dia.....
 mama nervous tuh...kami semua tau..tapi dia duk buat relax depan kami...saya nak nangis dah masa nih...
1st day warded...boleh lagi la share katil ngan mama...hehehehe..abaikan punk*q besaq saya tuh...masa nih.boleh lagi duk gelak2 dgn mama....mama pun layan kan aja anak2 dia yg gilos nihhhh
 29 Januari, Ya allah hanya doa yg mengiringi mama saya.....
 alhamdullillah, operation yg hanya memakan masa 3 hours berjaya dan selamat...but mama ambil masa 1day utk recover from ubat bius.....so after op x dpt nak jmpa ma......then the nxt day baru lah mama ok....siap boleh baca newspaper :)
 alhamdullillah again, on 2nd day, mama dah boleh bgun dari katil dan solat...alhamdullillah 3x!syukur ya allah
 sepanjang di hospital semangat dari org sekeliling itu penting,ramai saudara mara, kawan2 office mama datang visit mama kt hospital...then mama nanti akan menceritakan kisah bagaimana dia boleh sedar dia ada cancer..Ya secara tidak sedar ok...mama adalah seorang yg sgt aktif dan pentingkan pemakanan yg sihat.tp Allah mahu menduganya.....so fakta yg org aktif dan jaga makan tak akan kena cancer!itu salah....cancer boleh serang sesiapa sahaja...
 abang yang take 1week leave semata2 nak jaga mama.....so do i....kami siblings2 take turn jaga mama...so 24/7 mama sentiasa ada org di sisi......
 alhamadullillah day 8 dah boleh discharge.......pergi 2 beg, blik berbeg2...aduyai......
1st day kat rumah, mama dah complaint bosan duduk rumah, so bwk mama p saloon cut n wash rambut since x bleh nak cuci rambut di rumah...kan kesan jahitan x ok lagi, so x leh nak kena air......si kecik cenonet peneman setia opah..rindulah seminggu x dpt jmpa opah lama2.....
then on february 8th bawa mama pergi bone scan utk tgk sama ada cancer tu dah merebak ke tulang ke blum...pusat perubatan nuklear ni dekat dgn HKL....buka pukul 8.30am...charge utk buat bone scan adalah rm300..kalau org gomen boleh claim balik ok...no worries.....baru skrang rasa untungnya kerja gomen...bayangkanlah cost2 operation n ubat2...chemo lagi....bnyak oooo $$$$$$
then kat sini yg best nya ada society...ada mcm counselor lah....ha yg kt atas tu, baju biru metalic tu sama geng ngan mama saya....baru lepas operation....yg sorang lagi indian lady tu dah almost 15yrs survive from BC....and dia adalah sihat...so dpt la mama saya n untie tu semangat!semangat utk teruskan kehidupan walaupun tidak sesempurna wanita lain...
 inilah machine bone scan...ambil masa dalam 15minit kat dalam tuh....dia akan scan hold body..ha masa ni kta akan dpt tgk bone kita ada mereput ka tidak......sesiapa sahaja boleh buat scan nih.....
alhamdullillah cancer tidak merebak ke tulang...syukur Ya allah......terima kasih Ya Allah

Sekarang mama saya sihat dan masih dalam proses pemulihan dari operation, dan masih kekok dgn ketiadaan left breast....so dia rasa mcm gayat ketika berjalan....nyilu di tempat jahitan dan sakit di arm fit kiri........tp itu adalah normal utk pesakit BC............hopefully mama cepat pulih seperti sedia kala......
proses chemo?urm belum ditentukan lagi.....26 Feb ni meet dc again, and we will know how many times mama nak kena chemo...
and chemo port baru kena pasang last month....nnti saya update pasal chemo port plak..cari dlm website x bnyk lagi prg malaysia pakai port tu...susah betul nak buat research.....
inysaallah saya buat entry utk rujukan org lain.....

k babai...nnti saya update lagi

No comments: